Prieš mėnesį įsigaliojęs naujasis Darbo kodeksas įnešė nemažai pozityvių naujovių lygiateisiškumo ir nediskriminavimo srityje, išplėsdamas bei papildydamas dabartinį reguliavimą.
Nei verslas, nei darbuotojai staigaus pokyčio šioje srityje nesitiki – jo ir negali būti, kadangi visi pakitimai kol kas tik teoriniai, praktinis jų įgyvendinimas bus aiškus dar negreitai, kol įmonės ne tik įsidiegs, bet ir pradės realiai taikyti priimtas naujoves. Ledams pajudėti prireiks laiko, tačiau šia tema būtina kalbėti jau dabar, bendraujant ne tik su įmonėmis, bet ir šviečiant visuomenę, kadangi statistika lyčių lygybės klausimu Lietuvoje juda ne progresijos, o regresijos kryptimi.
Statistikos departamentas neseniai paskelbė, kad moterų ir vyrų darbo užmokesčio atotrūkis 2016 m. sudarė 13,4 proc. Tai yra 0,4 proc. daugiau, nei 2015 m. Gali pasirodyti, kad padidėjimas yra nežymus, tarsi ir nereikšmingas, tačiau atotrūkis tarp moterų ir vyrų darbo užmokesčio Lietuvoje nuosekliai auga nuo pat 2011 m. Ir tai yra tik fiksuojama darbo užmokesčio statistika, nevertinant nei papildomų materialinių (nereguliariosios premijos, priedai ir priemokos, išeitinės išmokos, dividendai, kompensacijos ir kompensacinio pobūdžio išmokos), nei nematerialinių motyvacinių priemonių.
Tikėtina, jog įmonėje, įstaigoje ar organizacijoje turint įdiegtą tokio pobūdžio darbo apmokėjimo sistemą, darbo užmokestis taps skaidresniu ir objektyvesniu procesu, kartu sudarant galimybes atpažinti ir suvaldyti diskriminacinius veiksmus.
Tai absoliučiai nauja prievolė, kuri turėtų paskatinti darbuotojų atstovų suinteresuotumą lygiateisiškumo ir nediskriminavimo padėtimi jų įmonėje. Reikėtų labai aiškiai suvokti, kad nei Darbo kodeksas, nei kiti įstatymai diskriminacijos darbo santykiuose savaime nesumažins. Tai padaryti gali tik pačios suinteresuotos šalys, t.y. darbuotojai, darbuotojų atstovai bei darbdaviai.
Nors pats Darbo kodeksas nedetalizuoja nei šių priemonių turinio, nei nustato minimalių reikalavimų šiam dokumentui, jas reikėtų vertinti kaip prevencinių ir intervencinių priemonių vykdymo tvarką. Kitaip tariant, įmonės turėtų apibrėžti atsakymus į tokius klausimus, kaip: darbdavio veiksmai, įvykus diskriminacinei situacijai ar lygiateisiškumo pažeidimui; tyrimo procedūra ir forma; kaip apibrėžiamos taikytinos informacinės ir konsultacinės procedūros; kokių prevencinių priemonių planuojama imtis; kokios šeimyninio gyvenimo ir karjeros derinimo galimybės taikomos įmonėje, siekiant skatinti vienodą vyrų ir moterų karjeros planavimą; kokios skatinamosios, motyvacinės priemonės taikomos lygių galimybių užtikrinimui ir pan.
Reikėtų taip pat aiškiai suvokti, kad darbuotojų atstovai dabar turi puikią galimybę prisidėti prie šios politikos rengimo ir įgyvendinimo, aktyviai dalyvaudami informacinėse ir konsultacinėse procedūrose su darbdaviu, taip sukurdami realią, o ne popierinę lygių galimybių politikos priemonių sistemą, kurios įgyvendinimas įmonėje būtų naudingas visoms darbo santykių šalims.
Vertinant visus naujojo Darbo kodekso įtvirtintus, lygiateisiškumą skatinančius pokyčius, akivaizdu, kad didžioji nuostatų dalis yra informacinio pobūdžio.
Jomis pirmiausia siekiama daugiau skaidrumo, viešumo ir atvirumo darbo santykiuose. Informacinės nuostatos ypač tarp darbuotojų neturėtų būti vertinamos neigiamai, jas automatiškai priskiriant deklaratyvioms ir nenaudingoms. Sunkiausiai sprendžiamos yra paslėptos, nematomos problemos, kurių egzistavimą kiekvienu individualiu atveju pirmiausia reikia įrodyti. Pavyzdžiui, skirtingas darbo užmokestis tokias pačias pareigas užimantiems darbuotojams vyrams ir moterims. Naujomis informacinėmis prievolėmis siekiama tokius atvejus nušviesti, įvardinti, kad tiek darbdavys, tiek darbuotojų atstovai ar patys darbuotojai imtųsi iniciatyvos jas spręsti.
Related