Nauja Tarptautinės darbo organizacijos (TDO) ataskaita informuoja, kaip socialinis dialogas gali padėti šalims siekti ekonominio vystymosi kartu su socialine pažanga, užtikrinant teisingą ir įtraukią mažai anglies dioksido išskiriančią ir skaitmeninę transformaciją.
„Socialinio dialogo ataskaita 2024: aukščiausio lygio socialinis dialogas ekonominei plėtrai ir socialinei pažangai“orientuojasi į aukščiausio lygio socialinį dialogą (ALSD) – institucijų ir procesų derinį, kuriame vyriausybės, darbdavių ir darbuotojų organizacijos nacionaliniu ar sektoriaus lygiu derasi, konsultuojasi ir keičiasi informacija apie darbo, ekonominius ir socialinius klausimus.
Kliūtys ir lūkesčiai
Ataskaita rodo, kad ALSD gali prisidėti prie deramo darbo, teisingesnio darbo pajamų paskirstymo ir sąžiningų skaitmeninių bei žaliųjų transformacijų.
Ji taip pat pabrėžia, kad būtina užtikrinti įstatymais ir praktikoje įtvirtintą asociacijų laisvę ir teisę į kolektyvines derybas. Tačiau ALSD gebėjimas daryti įtaką pokyčiams silpnėja, kai socioekonominės politikos grindžiamos trumpalaikiais interesais ir neapima svarbių visuomenės segmentų.
Ataskaita remiasi atvejų analizėmis, darbo santykių duomenimis, pasauline socialinio dialogo procesų ir rezultatų apžvalga bei 71 darbdavių ir darbuotojų organizacijų iš 38 šalių apklausa apie nacionalinių socialinio dialogo institucijų veiksmingumą ir įtrauktį.
Atkreipiamas dėmesys, kad asociacijų laisvės bei kolektyvinių derybų principų laikymasis nuo 2015 iki 2022 m. sumažėjo 7 proc. Šis sumažėjimas buvo nulemtas pagrindinių pilietinių laisvių ir derybų teisių pažeidimų darbdavių, darbuotojų ir jų atstovaujančių organizacijų atžvilgiu.
Ataskaita atskleidžia, kad nacionalinio lygmens socialinio dialogo institucijos yra įkurtos 87 proc. TDO valstybių narių (Lietuvoje šį vaidmenį atlieka Trišalė Taryba). Trys ketvirtadaliai darbuotojų ir du trečdaliai darbdavių jas laiko veiksmingomis, tačiau vis dar kyla susirūpinimas dėl nepakankamo vyriausybių ar institucijų reagavimo į socialinio dialogo rezultatus. Taip pat išryškinamas poreikis geriau įtraukti nepakankamai atstovaujamas grupes, tokias kaip moterys, jaunimas, neformalioje ekonomikoje dirbantys darbuotojai.
Gerieji pavyzdžiai ir nauda
Ataskaita nagrinėja minimalios algos nustatymo, socialinių partnerių įtraukimo ir sektorių kolektyvinių derybų vaidmenį sprendžiant pragyvenimo išlaidų krizę ir skatinant darbo pajamų lygybę. Ji pabrėžia, kad tose šalyse, kur dėl atlygio konsultuojamasi su socialiniais partneriais nacionaliniu bei šakos lygiu, efektyviau sprendžiamos didelės darbo pajamų nelygybės problemos.
Duomenys rodo, kad ALSD padeda pasiekti visuomenės sutarimą dėl skaitmeninės transformacijos ir dekarbonizacijos politikos. Tačiau tai labiau paplitę šalyse, kuriose gerai išplėtotos socialinio dialogo institucijos.
TDO kviečia šalis:
- Užtikrinti pagrindinius darbo principus ir teises, ypač asociacijų laisvę ir teisę į kolektyvines derybas.
- Aprūpinti socialinius partnerius reikiamais ištekliais bei techninėmis galimybėmis dalyvauti ALSD.
- Plėsti nacionalinio lygmens socialinio dialogo institucijas ir socialinių partnerių įtrauktį, orientuojantis į nepakankamai atstovaujamas grupes.
- Reguliariai atlikti įrodymais pagrįstą ALSD institucijų vaidmens ir poveikio socioekonominiams sprendimams vertinimą.
Parengta pagal ilo.org informaciją