2011 m. birželio 1 d.
Mokesčių inspekcijos duomenimis, per pirmus keturis šių metų mėnesius Lietuvoje šoktelėjo visų rūšių alkoholinių gėrimų realizavimas, labiausiai – vynų.

Alkoholio gamintojai sako, kad tai – tik graži statistika popieriuje, realybė esą visai kitokia. Alkoholio pardavimas esą mažėja trejus metus iš eilės, praneša LTV „Panorama“.

Alkoholio gamybos linijos pluša, tačiau pora pastarųjų metų – toli gražu ne visomis darbo dienomis. Trumpinti darbo laiką, atnaujinti gėrimų asortimentą ir kitaip suktis teko ir „Alitai“, ir „Stumbrui“. Gamintojų teigimu, treji krizės metai alkoholio rinką iš viso apkarpė daugiau nei 40 proc.

Bet šiemetiniai Mokesčių inspekcijos duomenys rodo, kad alkoholio pardavimas šalyje nėra sustojęs. Per pirmus keturis šių metų mėnesius augo visų gėrimų realizavimas. Pateikiami skaičiai – tai prekių iš gamintojo išvežimas į parduotuvių sandėlius. Tačiau, anot gamintojų, tai dar nereiškia, kad gėrimai tikrai išpirkti.

„Stebuklo nebuvo, tiesiog gruodžio mėnesį visi laukė logiško Seimo sprendimo dėl akcizų sumažinimo ir lentynos buvo tuščios, sausį užpildė lentynas. Balandžio mėnesį optimistiškai tikėjomės, kad Velykų proga bus šventė. Užpildė lentynas, bet pirkimo nebuvo“, – teigė įmonių grupės „Alita“ valdybos pirmininkas Vytautas Junevičius.

„Jeigu imtume ne Mokesčių inspekcijos duomenis, kurie, kaip minėjau, rodo daugiau pakrovimus prekių į sandėlius, o imtume realius pardavimus iš mažmenos, ką fiksuoja rinkos tyrimai, tai realiai tas kritimas stipraus alkoholio toliau tęsiasi. Jeigu pernai tas kritimas buvo keliolika procentų, tai šiemet taip santykinai galima pasidžiaugti, kad tas kritimas dabar yra jau keli procentai, t.y. nesiekia 10 proc.“, – aiškino „Stumbro“ rinkodaros direktorius Algirdas Čiburys.

Mokesčių inspekcija skaičių nesutapimą aiškina tuo, kad sandėliuose kaupiama ne tik vietinė, bet užsienietiška produkcija. Ir galbūt būtent ją žmonės labiau perka.

„Neturim informacijos, nedisponuojam ja apie mažmeninės prekybos pokyčius, tačiau galima tik daryt prielaidą, kad sandėlių talpos yra ribotos ir kaupimas į atsargas turbūt nėra racionalus“, – sakė Mokesčių inspekcijos viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas.

Tačiau gamintojams pritaria mažmenininkai. Anot jų, pirkėjai per sunkmetį nusigręžia nuo alkoholio.

„Bendrai alkoholio prekyba krito. Tačiau, žiūrint atskirai kategorijomis, kai kur stebimas augimas, kai kur – kritimas. Pvz., labiausiai krito stipriųjų gėrimų pardavimai, tai yra konkrečiai degtinės. Augo alus. Ryškėja kita tendencija: lietuviai renkasi silpnesnius alkoholinius gėrimus arba stipresnius perka ne parduotuvėse“, – pastebi „Rimi Lietuvos“ viešųjų ryšių vadovė Raminta Stanaitytė-Česnulienė.

Alkoholio kontrabanda iš kitų šalių ir čia šešėlyje gaminami gėrimai, anot legalių gamintojų, didžiausi konkurentai. Esą seniai matyti, kad kai kuriuose pasienio miesteliuose parduotuvėse alkoholis išvis neperkamas.

Nieko gero stipriųjų gėrimų gamintojams nežada ir vasara, nes tada tradiciškai atgyja silpnųjų gėrimų pirkimas.

„Apskritai kalbant apie rinką, tai galima teigti, kad tiesiog artėjame prie dugno. Jeigu užpernai rinkos kritimas buvo virš 20 proc., pernai – keliolika procentų, šiemet tikimės kelių procentų kritimo ir kad pagaliau ta rinka stabilizuosis. Geriausiu atveju, pagal mūsų prognozes, šiemet turėtume pasiekti tą dugną“, – kalbėjo „Stumbro“ rinkodaros direktorius A. Čiburys.

Visai Lietuvos mažmeninei prekybai demonstruojant atsigavimą, atgijusių alkoholio pardavimų laukiama metų pabaigoje, Kalėdoms. Bet, jeigu krizė šiame rinkos segmente užsitęstų, esą visai gali būti, kad kurio nors vieno gamintojo verslo žemėlapyje neliks.

Irma Janauskaitė, Rūta Lankininkaitė

LTV „Panorama“